Snel antwoord op jouw vraag

Bekijk de veelgestelde vragen over IRIS Christelijke Kindcentra.

Wij helpen je graag verder!

Filter
  • Toon alle veelgestelde vragen
  • Basisonderwijs
  • Opvang

Basisonderwijs

Waarom moet ik kiezen voor De Morgenster?

“We leren samen en zijn altijd in ontwikkeling. Op De Morgenster krijgen de kinderen een goede basis mee. Dat begint al in de instroomgroep. De jongste kleuters mogen rustig wennen aan het naar school gaan.”

Samen op onderzoek
“Vanaf groep 1 laten we de kinderen onderzoekend leren. Ons startpunt is nieuwsgierigheid, we bedenken samen wát we willen leren en hoe we dat kunnen doen. Naarmate de leerlingen langer bij ons op school zitten, werken ze steeds zelfstandiger. Het is mooi om te zien hoe ze leren en ontdekken wat de manier van werken is die bij ze past.”

“We gaan samen voor de kinderen”

Zonder relatie geen prestatie
“Collega’s in ons team waarderen elkaar. Dat stralen we uit en zo brengen we dat als vanzelf over op de kinderen. We zien ieder kind en zijn duidelijk over wat we van ze verwachten. Door het werken vanuit nieuwsgierigheid, is ieder kind gemotiveerd en zo ontwikkelen ze zich voortdurend. Die enthousiaste kinderen, daar doen we het voor. Maar geen prestatie zonder relatie. Het welbevinden van ieder kind staat hier op de eerste plaats.”

Samen thema’s bedenken
“De thema’s ontstaan regelmatig spontaan. Zo was ik op huisbezoek bij een leerling die zijn vissen liet zien. Hij wilde ze graag eens mee naar school nemen. In de klas spraken we over hoe vissen onder water kunnen wonen. Er werden diverse onderzoeksvragen bedacht. Het thema ‘onder water’ was geboren. Er kwam onder meer een duiker op school en de kinderen genoten.”

Verschillende manieren van werken
“De verwerking van de leerstof is anders dan vroeger. Toen vouwden de kinderen allemaal dezelfde vis. Nu is er veel meer vrijheid om zelf keuzes te maken. Kleuters mogen nu bijvoorbeeld een vis plakken, verven, knutselen of vouwen. Dat maakt het veel leuker en leerzamer voor iedereen.”

Meer uitdaging
“Kinderen die iets meer aankunnen, doen bij de kleuters spelletjes uit een speciale kast. In hogere groepen wordt met ‘Levelwerk’ gewerkt. Levelwerk is bedoeld voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben, omdat ze ‘meer’ aankunnen Levelwerk staat los van andere methodes. Het kind werkt feitelijk op 2 sporen, een compacte basislijn en een aanvullende verrijkingslijn: Levelwerk.”

Samen sterk
“De vakspecialisten delen hun kennis in het team. Denk aan de reken- en taalcoördinator, (hoog)begaafdheidscoördinator of de gedragsspecialist. Als je een vraag hebt, ga je naar je collega. Kinderen hebben daar profijt van. Zo gaan we samen voor de kinderen.”

Wat voor relatie hebben wij met ouders?

“We beginnen en eindigen het jaar in gesprek met ouders. Vanaf groep 4 is de leerling ook bij dit gesprek aanwezig.” Leerkracht Ilona vertelt dat De Morgenster de relatie met ouders hoog in het vaandel heeft staan.

Samen het schooljaar starten
“Als je nieuw bij ons op school bent, komt de leerkracht op huisbezoek. Leerlingen en ouders vinden dat erg leuk. In de schooljaren daarna vinden we het prettig om het schooljaar samen te starten. Zo leer je elkaar vast een beetje kennen. We geven altijd aan dat we graag horen als er belangrijke zaken spelen die invloed kunnen hebben op het kind. Dan houden wij daar rekening mee.”

“We geven ouders op afstand een kijkje in de klas”

Waardevolle momenten
“Gedurende het jaar zijn er diverse momenten waarop ouders met leerkrachten in gesprek gaan. Afhankelijk van de leeftijd zijn hier ook de kinderen bij. Vanaf groep 4 voeren wij regelmatig kindgesprekken. We nemen er de tijd voor om naar de kinderen te luisteren. Dat zijn waardevolle momenten die ons zoveel verder brengen en die kinderen vertrouwen geven.”

Kijken tijdens de les
“Via de app Parro kunnen ouders zien wat er in de klas gebeurt. De leerkracht deelt met ouders van zijn of haar klas regelmatig foto’s. Zo geven we ouders op afstand een kijkje in de klas. Jaarlijks is er een inloopmoment. Tijdens de open momenten zie je hoe de lessen gaan. Het ene jaar zijn de ouders welkom, het andere jaar de opa’s en oma’s.”

Hulp van ouders
“Onze ouders zijn betrokken en vaak bereid te helpen. Samen organiseren we zo veel activiteiten voor de kinderen. Of het nu gaat om rijden naar een voorstelling of begeleiding van ouders vragen voor een creamiddag. Dat is fijn voor ons, maar vooral voor de kinderen.”

De cirkel is rond
“De lijnen zijn kort op school. Als we zorg signaleren, gaan we met ouders in gesprek. Ook ouders mogen zorgen inbrengen en meedenken over oplossingen. We sluiten ieder jaar af met een evaluatiegesprek. Kinderen vullen daarnaast ook zelf een vragenlijst in aan het begin en einde van het jaar. Ouders en kinderen krijgen voor de zomer altijd de vraag hoe ze het schooljaar ervaren hebben. Daar kunnen en willen we van leren. Voor ons is de cirkel zo ieder jaar rond.”

Wat voor samenwerkingen hebben wij met partners?

“Op De Morgenster werken we graag samen. We kijken altijd waar de mogelijkheden zijn om met partners ons onderwijs rijker te maken.” Directeur Albertina is erg blij met de Bibliotheek op School. “Door samen te werken met de bibliotheek wordt lezen nog leuker voor de kinderen.”

Lezen is leuk
“Er valt heel wat te beleven tijdens het lezen. Als je lezen leuk vindt helpt dit ook bij andere vakken om verder te komen. Als team krijgen we vanuit de bibliotheek handvatten om lezen niet alleen functioneel in te zetten, maar om in te zetten op leesplezier en voldoende leestijd. Een collega leest bijvoorbeeld iedere dag een stukje voor uit een boek. Kinderen kunnen een recensie geven. Zo besluit je of het boek iets voor je is en of je het een keer wilt lenen bij onze bieb.”

“Samen zorgen we voor een eenduidige aanpak”

Peuterspeelzaal
“In ons gebouw bevindt zich ook een peuterspeelzaal van Prokino. Peuters die hier komen, stromen makkelijk door naar De Morgenster. Het is fijn voor ouders en kinderen dat het gebouw en de gezichten al vertrouwd zijn.

Er is een warme overdracht tussen pedagogisch medewerker en de kleuterleerkracht als ouders daar toestemming voor geven. We willen de samenwerking in de komende jaren graag intensiveren. Vanaf januari 2023 zal de peuterspeelzaal ook onderdeel zijn van Iris.

We kunnen elkaar versterken en op elkaar aansluiten in thema’s waar we met de kinderen aan werken. Dat maakt de overgang naar de basisschool makkelijker als de peuter daaraantoe is.”

Quintus
“We organiseren regelmatig educatieve uitjes. Daar hoort zeker bij dat we graag met de leerlingen een voorstelling bezoeken in de Stadsgehoorzaal in Kampen. Regelmatig verzorgen de medewerkers van Quintus een workshop op school.

Begeleiding op school
“Een aantal kinderen op school gingen voor onder meer dyslectiebegeleiding naar Centraal Nederland. Nu komt Centraal Nederland bij ons en kan de begeleiding plaatsvinden op school en onder schooltijd. Kinderen missen zo minder onderwijstijd, ouders hoeven niet te rijden en wij hebben er ook profijt van. Er zijn korte lijnen tussen de leerkracht en de begeleider van Centraal Nederland. Zo ontstaat er voor ons ook een lerend effect. Samen zorgen we voor een eenduidige aanpak. Zo is het effect voor onze leerlingen veel groter.”

Wat is de Overbrugging?

Een soepele overgang voor alle leerlingen van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs, is wat we voor ogen hebben binnen de Overbrugging. Leerkrachten van het Ichthus College in Kampen en stichting Iris werken samen, om kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op het voortgezet onderwijs. Een goede voorbereiding en afstemming zorgt voor herkenning. Het zal vertrouwen geven om snel te wennen en te werken in een nieuwe leeromgeving.

Binnen de Overbrugging zijn ambassadeurs op twee thema's werkzaam:

  • Leren en oriënteren
    Ambassadeurs van de Overbrugging bezoeken een aantal keren per jaar de bovenbouwgroepen van de basisscholen. In overleg met de leerkracht besteden ze aandacht aan de oriëntatie op het voortgezet onderwijs en op het leren leren. Een eigen overbruggingsagenda vormt de basis voor organisatie en planning. Daarnaast is een lessenserie leren leren ontwikkeld, die nu op de basisscholel wordt uitgerold.
  • Taal en leesonderwijs
    De ambassadeurs ontwikkelen activiteiten voor het PO en VO die aansluiten bij landelijke taal- en leesevenementen. Daarnaast begeleiden en stimuleren ze vooral docenten in het VO om meer aan te sluiten bij de werkwijze op het PO m.b.t. lezen en leesplezier. De ambassadeurs werken nauw samen met de bibliotheek in Kampen.

De Overbrugging heeft een eigen website met informatie voor ouders, leerlingen en leerkrachten.

Wie is de vertrouwenspersoon en wat houdt dat in?

Extern vertrouwenspersoon
De school moet een plek zijn waar kinderen en ook de leerkrachten zich veilig kunnen voelen. De medewerkers in de school doen er alles aan om dit gevoel van veiligheid optimaal te laten zijn. Toch kunnen er zich situaties voordoen waarbij het gevoel van veiligheid ver te zoeken is. Denk daarbij aan ernstig pesten, geweld, of (seksuele) intimidatie. Gelukkig is er op elke school een contactpersoon die speciaal voor deze situaties is aangesteld en waar u of uw kind mee in contact kan treden. 

Bij ingewikkelde situaties kan de contactpersoon de vertrouwenspersoon inschakelen. Dat kunt u als ouders ook rechtstreeks doen. De vertrouwenspersoon zal in overleg met de school proberen maatregelen te treffen waardoor de veiligheid terugkeert. De vertrouwenspersoon van alle scholen van schoolvereniging IRIS is de heer Henk Grit. Hij is werkzaam aan VIAA, Gereformeerde Hogeschool in Zwolle. Contactgegevens: e-mailadres: h.grit@viaa.nl of telefonisch 038 - 4255542 / 06 – 24321661

Wat houdt de stichting IRIS Onderwijs in?

IRIS Onderwijs is een stichting voor christelijk onderwijs die vanuit een gezamenlijke visie kinderen willen ondersteunen, begeleiden en onderwijzen hoe zij een plek in de samenleving kunnen gaan innemen als een wijze wereldburger.

IRIS Onderwijs bestaat uit 14 christelijke basisscholen in de gemeente Kampen. Ieder kind is welkom op onze scholen. Wel gaan we ervan uit dat de christelijke grondslag van de stichting gerespecteerd wordt en kinderen met alle activiteiten meedoen.

Een nauw verbonden partij is IRIS Opvang, stichting voor christelijke kindcentra, die op het merendeel van scholen een vorm van kinderopvang en/of buitenschoolse opvang aanbiedt.

Een aanmeldformulier is verkrijgbaar bij de directie van de school.

Meer informatie over onze stichting zoals de samenstelling van de raad van toezicht, kunt u vinden op onze website. www.iriskampen.nl www.irisopvang.nl

Grondslag
De stichting heeft als basis de Bijbel als Gods Woord. Jezus Christus is de weg tot het heil. Zijn Liefde inspireert ons. En vanuit die Liefde zijn we, elk op onze eigen wijze en passend bij de veelkleurigheid van IRIS, een voorbeeld voor de kinderen en betrokken bij hun welzijn, dat van hun ouders en het welzijn van elkaar.

Wij bieden goed onderwijs aan, op basis van onze christelijke identiteit. We zijn daarbij betrokken bij de leerling en bij elkaar. Ons hart en onze passie liggen helemaal bij het onderwijs. Ons ultieme doel daarbij is dat leerlingen onze scholen verlaten als wijze wereldburgers in wording.

De wijze wereldburger

  • Een wereldburger vindt zijn weg in de (toekomstige) maatschappij. Kinderen hebben op school geleerd hoe ze in de samenleving kunnen functioneren (cognitief en sociaal-emotioneel).
  • Wijs zijn is iets anders dan slim zijn. Het begrip wijs kennen we vanuit de Bijbel, bijvoorbeeld uit Spreuken: “Want het is de HEER die wijsheid schenkt, Zijn woorden bieden kennis en inzicht.” Vanuit die bron, die sterk raakt aan het ‘zijn’ van IRIS, willen we kinderen leren om wijs te worden, leren dat ze hun talenten mogen gebruiken.
  • Wijs worden is een proces. Op onze scholen willen we daarvoor een goede basis leggen.
  • Een wijze wereldburger heeft een onderzoekende houding en is erop gericht om een positieve bijdrage te leveren aan zijn omgeving. Hierbij benoemen we duurzaam omgaan met de schepping als voorbeeld van positief bijdragen aan de omgeving.
  • Zo herkennen we vier leidende principes bij de wijze wereldburger: vertrouwen, verantwoorden, onderzoeken en positief bijdragen. Als we bij kinderen (en bij ons zelf) deze principes van de wijze wereldburger kunnen ontwikkelen, dan zijn we ervan overtuigd dat IRIS een stukje ‘eigenheid’ aan het onderwijs en de ontwikkeling van kinderen en daarmee aan de samenleving toevoegt

Wat is de identiteit van onze school?

Onze school is een protestants-christelijke basisschool. Het Woord van God is het uitgangspunt van ons doen en laten. In de Bijbelverhalen, liederen, gebeden, weekopeningen en vieringen willen we onze kinderen de grootheid en liefde van onze Schepper laten zien.

De onderlinge verbondenheid geeft ons tegelijkertijd een stuk verantwoordelijkheid naar elkaar en de aarde waarop we wonen. Daarom gaat onze christelijke identiteit verder dan de bijbellessen. Wij willen ons in onze omgang met elkaar, de keuze en de behandeling van de leerstof laten inspireren door de Bijbelse boodschap. We proberen geloven en opvoeden te verbinden in de totale onderwijsleersituatie.

Wij willen onze leerlingen de Bijbelse waarden en normen meegeven in hun leven, om te kunnen leven en werken in een maatschappij die voortdurend verandert. Vanuit ons christen zijn willen we ook vorm en inhoud gaan geven aan burgerschap en integratie.

Wat zijn onze onderwijsdoelen?

De Morgenster laat je stralen! Wij hebben 5 kernwaarden waaraan je herkent wie wij zijn en hoe wij kinderen willen laten stralen: veiligheid, kwaliteit, eigenaarschap, samenwerken en creativiteit. Deze kernwaarden zie je terug in onze aanpak, in wat we doen in de school en waar we met onze kinderen aan werken. We willen bereiken dat onze leerlingen een plezierige schooltijd hebben, fijne volwassenen worden en bij ons op school een brede ontwikkeling doormaken die aansluit bij hun kwaliteiten en interesses.

Boeiend en betekenisvol onderwijs is waar wij als school voor gaan. In de onderbouw maken we de omslag naar een meer ontwikkelingsgerichte manier van werken zodat onderzoekend leren en aansluiten op de belevingswereld van kinderen. In de bovenbouw werken we meer aan schoolse vakken en vaardigheden.

Naast de basisvakken waarbij we vanuit doelen een doorgaande leerlijn nastreven, werken we in de komende jaren toe naar thematisch onderwijs waarin doelen van aardrijkskunde, geschiedenis, techniek en natuur in samenhang worden aangeboden. Een stevige basis vullen wij op deze manier aan met een schat aan kennis en vaardigheden.

Hoe wordt de verplichte onderwijstijd benut?
In de Wet Primair Onderwijs wordt het aantal uren bepaald. Leerlingen in het basisonderwijs moeten in acht schooljaren tenminste 7.520 uren onderwijs ontvangen.

Op De Morgenster gaan alle groepen per jaar 995 uur naar school. We doen dat met een 5-gelijke dagen rooster en een continurooster.

Dat betekent dat al onze leerlingen elke dag van 8.30 tot 14.15 uur naar school gaan en tussen de middag op school eten. Met ingang van schooljaar 2022/2023 gaan we terug naar de wettelijke norm van 940 uur. We doen dat door vanaf dat schooljaar de eindtijd van de dag te vervroegen naar 14.00.

Hoe is het veiligheidsbeleid geregeld?
Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen veilig zijn en dat wij er als school alles aan doen om dit te bewaken. We hebben een veiligheidsbeleid dat jaarlijks wordt geëvalueerd en zo nodig herzien. Op onze school hebben wij voldoende medewerkers geschoold in de bedrijfshulpverlening. Jaarlijks scholen zij zich ook bij. We inventariseren daarnaast jaarlijks onze risico’s en stellen daarvoor indien nodig een plan op om zo spoedig mogelijk tot verbetering te komen.

Hoe handhaven wij de onderwijskwaliteit binnen de scholen van IRIS?

De bedoeling van goed onderwijs binnen IRIS is kinderen op te leiden tot wijze wereldburgers. Om de bedoeling verder uit te werken, spelen de begrippen kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming een belangrijke rol. IRIS ziet deze drie functies van onderwijs als doeldomeinen voor de kwaliteit van het onderwijs die een referentiekader en een taal bieden om nauwkeuriger over de bedoeling en de doelen van onderwijs te kunnen spreken. We verstaan het volgende onder de drie doeldomeinen.

Kwalificatie
Hiermee wordt het aanbieden van kennis, vaardigheden en houdingen bedoeld waarmee kinderen worden toegerust voor de volgende stappen in hun (school)leven. Belangrijke bestanddelen zijn een generieke cognitieve component (zoals vaardigheden met rekenen, wiskunde en taalbeheersing als primaire elementen), vakspecifieke kennis en vaardigheden (rondom bijvoorbeeld de zaakvakken en programmeren) en het aanleren van een juiste leerhouding en leerstrategieën.

Socialisatie
Bij dit doeldomein gaat het om kinderen in te leiden (zich ‘thuis laten voelen’) in tradities, culturen en praktijken en de waarden, normen en gebruiken die daar een rol in spelen, zodat kinderen zich betrokken voelen bij dergelijke tradities en gebruiken, zich ermee kunnen identificeren en er betekenisvol in kunnen participeren. In de scholen van IRIS is de Bijbel de voedingsbron voor het socialisatieproces.

Persoonsvorming
Dit doeldomein heeft betrekking op de autonomie van leerlingen, waarbij ze leren om meer onafhankelijk in hun denken en doen te worden, los van bestaande tradities en praktijken om zich daardoor te ontwikkelen als autonoom persoon die zich op verantwoordelijke wijze verhoudt tot de maatschappij en de schepping.

Deze drie doeldomeinen zijn in de praktijk altijd met elkaar verbonden en kunnen niet los van elkaar gezien worden. Goed onderwijs draagt altijd tegelijkertijd bij aan alle drie doeldomeinen.

Wanneer kinderen een basisschool van IRIS verlaten, dan hebben zij zich qua kennis en vaardigheden ontwikkeld passend bij hun intelligentie en competenties.

Zij starten op het voor hen geschikte niveau in het voortgezet onderwijs. Daarnaast kennen zij de basisprincipes van een wijze wereldburger; vertrouwen, verantwoorden, onderzoeken en positief bijdragen.

Wat doen wij met betrekking tot de onderwijsresultaten?

Kwaliteit van het onderwijs
Het kwaliteitsbeleid van IRIS vormt het uitgangspunt om vorm te geven aan de kwaliteit op onze school. We zien de kwaliteit breder dan de opbrengsten van groep 8. We gebruiken meerdere toetsuitslagen bij de analyse van de kwaliteit van onderwijs.

De resultaten van het groep 8 onderzoek worden ook gebruikt om de resultaten van het onderwijs van onze school te bepalen. De individuele resultaten worden omgerekend naar een schoolscore. Scoort een school drie keer op rij een onvoldoende, dan spreekt de inspectie van een zeer zwakke basisschool en komt deze school onder verscherpt toezicht te staan. De afgelopen jaren hebben wij een voldoende gekregen voor de eindtoets.

Doorstroming van kleuters
Omdat de jongste kleuters niet allemaal op de eerste schooldag van het schooljaar naar school gaan, is er voor deze groep leerlingen een speciale overgangsregeling. In het overgangsprotocol is geregeld hoe dat gaat. Het uitgangspunt hierbij is de ontwikkeling van het kind, gecombineerd met zijn of haar onderwijsbehoeften. Dit overgangsprotocol is op te vragen bij de directie van de school. Als een 4-jarige naar school gaat, komt deze in groep 1 en volgt vanaf dat moment alle reguliere activiteiten in deze groep binnen de vastgestelde lestijd. Deze leerling valt vanaf dat moment ook onder de reguliere verlofregeling.

Klik hier voor meer informatie

Wat voor ondersteuning bieden wij?

Hoe is ondersteuning aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoefte?
Ondanks de extra zorg die wij als school kunnen en willen geven, zijn er altijd kinderen die specifieke zorg nodig hebben. Wanneer kinderen bepaalde leer- en/of gedragsproblemen hebben, willen we met de ouders zoeken naar de juiste begeleiding voor het kind. Wanneer een leerling regelmatig onvoldoende scoort tijdens toetsmomenten, dan wordt de leerling in eerste instantie besproken met de intern begeleider (IB). In dit gesprek wordt bekeken hoe de leerling binnen de groep extra begeleid kan worden. Daarnaast worden de toets resultaten besproken in een signaleringsvergadering.

Wanneer er voor het een kind een hulpplan wordt opgesteld, worden de ouders hierover in kennis gesteld. Dit gebeurt zowel schriftelijk, als door middel van een gesprek.

Na iedere toetsweek vindt er een signaleringsbespreking plaats. In deze bespreking staat de zorg in iedere individuele groep centraal. Na de signaleringsbespreking worden er nieuwe hulpplannen opgesteld. Dit gebeurt in overleg met de intern begeleider. Zijn de (leer)problemen te groot, dan kan de intern begeleider advies vragen aan externe instanties. Hiervoor wordt steeds aan ouders toestemming gevraagd. School heeft de mogelijkheid om, in overleg met ouders, het kind in te brengen in het Zorgadviesteam. Hier denken een orthopedagoog en schoolmaatschappelijk werk mee over een passende aanpak voor de leerling.

Passend onderwijs
Als ouder kunt u uw kind aanmelden op een van de scholen van IRIS. Wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft is het belangrijk dat u dit bij de aanmelding van uw kind doorgeeft. Alle scholen in Nederland hebben sinds 1 augustus 2014 een zogenaamde zorgplicht. Dit betekent dat het de verantwoordelijkheid van de school/ het bestuur waarbij de school aangesloten is om het juiste onderwijsaanbod voor uw kind te realiseren.

www.passendonderwijs.nl

Niet in alle gevallen kan de school de extra ondersteuning bieden die nodig is. De leraar en de intern begeleider zullen in dit geval samen met u op zoek naar een school waar de benodigde ondersteuning wel geboden kan worden. Hiervoor wordt contact gelegd met het samenwerkingsverband.

www.swvkampen.nl

Extra ondersteuning op school of op een andere school

Wanneer uw kind extra ondersteuning nodig heeft kan de school een ‘onderwijsarrangement’ maken voor uw kind. Een goede samenwerking met u als ouder is daarvoor heel belangrijk. Als stichting hechten wij veel waarde aan een goede communicatie tussen onze scholen en onze ouders. Onze visie ten aanzien van ouderbetrokkenheid is als volgt:

Onafhankelijk extern onderzoek voor uw kind

Als school werken wij met een aantal instanties samen die ons ondersteunen met pedagogische en didactische adviezen. Zo consulteren wij bijvoorbeeld de GGD, Schoolbegeleidingsdiensten en andere relaties. Vanzelfsprekend staat het u als ouders vrij om ook pedagogische/didactische informatie middels onderzoek bij externe instanties te verkrijgen.

De school wil in voorkomende gevallen graag de noodzakelijkheid van een dergelijk onderzoek met de ouders in kaart brengen. In dat gesprek komen ook de verwachtingen met betrekking tot tijdsinvestering, afstemming en inspanningen aan de orde. Indien de school niet vroegtijdig bij een dergelijk extern onderzoek wordt betrokken, kan besloten worden hieraan geen medewerking te verlenen.

Extern onderzoek

Mochten de problemen, ondanks alle bestede zorg, niet oplosbaar zijn, dan wordt er in overleg met de ouders, contact gezocht met een externe begeleidingsinstantie voor een uitgebreider onderzoek. Het resultaat van zo’n onderzoek wordt besproken met de ouders. Er wordt een plan opgesteld dat door de school wordt uitgevoerd. Mocht dit ook niet baten, kan eventueel besloten worden, weer in overleg met de ouders, om het kind aan te melden voor het speciaal (basis) onderwijs.

De externe begeleidingsdienst kan dus worden ingeschakeld bij individueel onderzoek en begeleiding van kinderen, die leerproblemen hebben. Eén van de psychologen of orthopedagogen van de betreffende dienst overlegt met de leerkracht en de intern begeleider. Men bekijkt wat de oorzaken zijn van de problematiek en adviseert over de aanpak van de moeilijkheden. Er kan worden besloten tot het opstellen van een nieuw handelingsplan of dat er moet worden overgegaan tot een verwijzing naar de speciale school voor basisonderwijs. Als ouders wordt u steeds op de hoogte gehouden en woont u de besprekingen bij.

Advisering voortgezet onderwijs

Kinderen die na groep 8 onze school verlaten, krijgen gedurende hun laatste schooljaar informatie over alle vervolgmogelijkheden. Er zijn ouderavonden, voorlichtingsavonden, er worden folders uitgedeeld en veel scholen organiseren ‘open dagen’. Hierover wordt u tijdig geïnformeerd. Tijdens diverse gesprekken tussen school en ouders worden de mogelijkheden voor het voortgezet onderwijs besproken. Tijdens een pré-adviesgesprek in groep 7 wordt met ouders de mogelijkheden voor het voortgezet onderwijs verkend in een gesprek.

Elke leerling in groep 8 krijgt een schooladvies (tenminste vóór 1 maart). In dit schooladvies staat welk type voortgezet onderwijs het beste bij uw kind past.

Wij kijken daarvoor onder andere naar leerprestaties, werken in de klas, doorzettingsvermogen, omgaan met huiswerk, aanleg en ontwikkeling gedurende de hele basisschoolperiode.Naast dit schooladvies komt er, door de invoering van de verplichte eindtoets primair onderwijs, voor alle leerlingen in Nederland een ‘objectief tweede gegeven’ bij in de vorm van een resultaat op de centrale eindtoets primair onderwijs. Wanneer de leerling de eindtoets beter maakt dan verwacht, moet de basisschool het schooladvies heroverwegen. Heroverweging kan leiden tot een wijziging in het schooladvies, maar er kan ook besloten worden dat wordt afgeweken van het resultaat van de eindtoets primair onderwijs. Soms is het resultaat van de eindtoets primair onderwijs minder goed dan verwacht. In dat geval mag de basisschool het schooladvies niet aanpassen.

Wat doen wij met de ouderbijdrage?

Vrijwillige ouderbijdrage
Naast de reguliere onderwijsactiviteiten organiseert de school bijzondere activiteiten, zoals schoolfeesten, sportwedstrijden en het Sinterklaasfeest. Met uw bijdrage maakt u voor de kinderen extra activiteiten en traktaties op feestelijke dagen mogelijk.

Het college van bestuur (CvB) heeft de vrijwillige ouderbijdrage vastgesteld op een bedrag van € 18,-.

Vrijwillige bijdrage continurooster
Wij vragen aanvullend een vrijwillige bijdrage voor de uitvoering van het continurooster op onze school. Daarbij worden we ondersteund door vrijwilligers die voor deze inzet een vergoeding ontvangen. De vrijwillige bijdrage voor het continurooster is € 25,- per kind per jaar.

Hoe is de tussenschoolse voorziening geregeld?
Leerlingen eten op De Morgenster allemaal op school met de leerkracht in de eigen groep. Het samen eten maakt deel uit van onze schooldag. Er zijn voldoende mogelijkheden voor het koelen van etenswaren of drinken. Daarnaast spelen de leerlingen tussen de middag 20 minuten buiten onder toezicht van enkele teamleden die worden ondersteund door vrijwilligers.

Iedere vrijwilliger heeft een Verklaring Omtrent Gedrag aangeleverd.

Stichting IRIS heeft regels geformuleerd die van toepassing zijn op het overblijven. Jaarlijks wordt er voor iedere school een modelregeling overblijven opgemaakt, die door de ouders van de medezeggenschapsraad wordt goedgekeurd.

Bij het overblijven dient iedereen zich aan dat reglement te houden. Het reglement ligt op school ter inzage.

Hoe is de buitenschoolse voorziening geregeld?
Er is voor onze leerlingen de mogelijkheid voor en na schooltijd gebruik te maken van de buitenschoolse opvang van IRIS Opvang bij ons op school.

Wat doen wij met betrekking tot klachten en veiligheid?

De klachtenregeling
Als u klachten hebt over het onderwijs of over de gang van zaken op school, kunt u een afspraak maken met de betrokken groepsleerkracht. Mocht dit niet leiden tot de gewenste oplossing, dan kunt u zich wenden tot de directeur van de school, of diens plaatsvervanger. Meer informatie vind u hieronder.

Lees klachtenregeling

Geschillencommissie
Wij wijzen u ook op de Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs. Deze instantie bundelt voor -onder andere- het protestants-christelijk onderwijs ongeveer twintig landelijke geschillen-, beroeps-, klachten- en bezwarencommissies die op grond van de wet of de cao verplicht zijn voor onderwijsinstellingen. Op de website van de Geschillencomissie bijzonder onderwijs kunt u terecht voor informatie over (klachten)procedures, wet- en regelgeving en jurisprudentie en vindt u daarnaast alle benodigde (contact)informatie.

www.gcbo.nl

Gedragscode
Voor alle bij de scholen betrokkenen heeft IRIS een gedragscode geformuleerd. Respect, veiligheid en geborgenheid zijn de uitgangspunten.

Download de gedragscode

Schorsen/verwijderen van leerlingen
Vanuit de wetgeving zijn er protocollen over schorsen en verwijderen. In uitzonderlijke gevallen moet de directie, na overleg met de groepsleerkracht, bestuur en medezeggenschapsraad, inspectie en leerplichtambtenaar, besluiten om een leerling voor de duur van één of twee weken te schorsen. Dit zal alleen voorkomen na extreem wangedrag en in nauw overleg met de ouders. In uiterste nood moeten we soms overgaan tot verwijderen. Ook verwijderen vindt alleen plaats na overleg met de groepsleerkracht, bestuur, medezeggenschapsraad, inspectie en leerplichtambtenaar. De school draagt in dit geval zorg voor het vinden van een andere basisschool voor deze leerling.

Extern vertrouwenspersoon
Het schoolbestuur heeft op elke school contactpersonen aangewezen die bereid zijn naar uw klacht te luisteren en u door te verwijzen. Zij behandelen uw klacht niet, maar wijzen u de weg naar een gepaste oplossing.

De interne vertrouwenspersonen van onze school zijn Ilona van Aafst en José IJzerman.

De school moet een plek zijn waar kinderen en ook de leerkrachten zich veilig kunnen voelen. De medewerkers in de school doen er alles aan om dit gevoel van veiligheid optimaal te laten zijn. Toch kunnen er zich situaties voordoen waarbij het gevoel van veiligheid ver te zoeken is. Denk daarbij aan ernstig pesten, geweld, of (seksuele) intimidatie.

i.vanaafst@iriskampen.nl
j.ijzerman@iriskampen.nl

Op elke school is een contactpersoon die speciaal voor deze situaties is aangesteld en waarmee u of uw kind mee in contact kan treden. Bij ingewikkelde situaties kan de contactpersoon de vertrouwenspersoon inschakelen. Dat kunt u als ouders ook rechtstreeks doen. De vertrouwenspersoon probeert in overleg met de school maatregelen te treffen waardoor de veiligheid terugkeert. De vertrouwenspersoon van alle scholen van stichting IRIS is de heer Henk Grit. Hij is werkzaam aan VIAA, Gereformeerde Hogeschool in Zwolle.

Contactgegevens:
Mail ons: h.grit@viaa.nl
Bel ons: 038-4255542
Bel ons: 06-24321661

Klachtenregeling
Stichting IRIS maakt gebruik van een landelijk erkende klachtenregeling. De stichting Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs bundelt voor het katholiek, protestants-christelijk, algemeen bijzonder en gereformeerd onderwijs ongeveer twintig landelijke geschillen- , beroeps-, klachten- en bezwarencommissies die op grond van de wet of de cao’s verplicht zijn voor onderwijsinstellingen.

Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs
Postbus 394
3440 AJ Woerden

T: 070-3861697 (10.00 tot 12.30 en 13.30 tot 16.00 uur)
E: info@gcbo.nl
W: www.gcbo.nl

Voorkomen van pesten
Eén van de uitgangspunten is dat kinderen met plezier naar school gaan en zich op school veilig voelen. Een fijne sfeer ontstaat meestal niet vanzelf; die moet je met elkaar maken. We willen de kinderen dan ook leren goed met elkaar om te gaan, elkaar te vertrouwen en respect te hebben voor elkaar en elkanders eigendommen. Voor het realiseren en bewaken van een goede sfeer zijn er naar onze mening schoolregels nodig en moeten we afspraken maken met de kinderen. Meerdere malen per jaar praat het team over deze regels. We willen er voor zorgen dat regels in alle klassen hetzelfde zijn, natuurlijk aangepast aan de leeftijd van het kind.

Elke school heeft de plicht om anti-pestbeleid goed te coördineren. Ook moeten scholen een coördinator hebben voor Sociale Veiligheid. Deze taken worden bij ons op school uitgevoerd door Sanne van Lohuizen.
Mail s.vanlohuizen@iriskampen.nl

Sponsoring?
Structurele sponsoring van het onderwijs op onze basisschool kennen wij niet. Vandaar dat we hierop ook geen nader beleid ontwikkeld hebben.

Privacy
Op onze scholen zorgen we ervoor dat we voldoen aan de wetgeving op het gebied van privacy. De gegevens van uw kinderen worden conform wet- en regelgeving bewaard. Op de website van hieronder vindt u informatie hoe wij omgaan met uw gegevens en die van de leerlingen. www.iriskampen.nl

Verzekering
Om bepaalde schade te kunnen vergoeden heeft IRIS de volgende verzekeringen afgesloten:

  • een schoolongevallenverzekering;
  • een aansprakelijkheidsverzekering;
  • een schadeverzekering in het verkeer;
  • een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering;
  • rechtsbijstandverzekering.

Lees hier het complete overzicht


Wat doen wij bij afwezigheid van een leerkracht?

Bij afwezigheid van een leerkracht is de directeur verantwoordelijk voor de vervanging. Hij/zij streeft ernaar om de vervanging door het eigen personeel te laten plaatsvinden, om zodoende de continuïteit van het onderwijs zoveel mogelijk te waarborgen. Als er geen eigen personeel beschikbaar is, wordt een beroep gedaan op de invalpool. Omdat meer scholen een beroep doen op de invalpool zal er zo nu en dan geïmproviseerd moeten worden.

Bij ziekte neemt de directeur de volgende maatregelen:

  1. wanneer er een duo-collega is, wordt deze gevraagd;
  2. als er stagiaires op school zijn, wordt aan hen gevraagd om een groep (onder verantwoordelijkheid van hun mentor) waar te nemen;
  3. als ook dat niet leidt tot een oplossing, worden collega’s gevraagd een extra dag te werken;
  4. lukt dat niet, worden invalkrachten gebeld;
  5. als het niet lukt op deze wijze vervanging te regelen, treedt de noodprocedure in werking.

    Dit houdt in:
    a. kinderen intern opvangen;
    b. naar huis sturen (komt gelukkig hoogst zelden voor)

Ad a: ‘intern opvangen’:

  • het intern opvangen van leerlingen gebeurt bijvoorbeeld door de intern begeleider of onderwijsassistent;
  • als de aantallen het redelijkerwijs mogelijk maken worden, in laatste instantie, leerlingen over andere groepen verdeeld of worden groepen samengevoegd;
  • intern opvangen gebeurt alleen de eerste dag. Diezelfde dag gaat er een brief mee naar huis of krijgt u een bericht via de ouderapp waarin gemeld wordt of- en op welke wijze er de volgende dag(en) les kan worden gegeven aan de betreffende leerlingen;
  • als er vervanging in de bovenbouw nodig is, kan het gebeuren dat er intern met leerkrachten geschoven wordt. Dit omdat het dikwijls moeilijk is een ervaren vervanger voor de bovenbouw te vinden. We vallen dan terug op de ervaring van de eigen leerkrachten uit de onderbouw.

    Dit gebeurt voor maximaal 1 week volgens een door de school opgesteld schema.

Ad b: ‘naar huis sturen’:

  • als intern opvangen niet lukt, proberen we de ouders tijdig in te lichten;
  • één groep heeft maximaal 2 dagen lesvrij, daarna is een andere groep aan de beurt (bijvoorbeeld een hogere/lagere groep);
  • zodra deze noodprocedure in werking treedt, worden college van bestuur en Inspectie ingelicht;
  • als leerlingen van groep 3 tot en met 8 lesvrij zijn, krijgen zij een huiswerkpakket mee naar huis. Dit kan alleen gebeuren als het ruim van tevoren (minimaal 1 dagdeel) bekend is.
Wat doen wij met betrekking tot het opleiden van studenten in de school?

Het is de ambitie van IRIS om opleidingsscholen te realiseren waar gezamenlijk met de PABO van VIAA en Windesheim en een aantal MBO’s gewerkt wordt aan de kwaliteit van het onderwijs en professionalisering (van leraren en onderwijsassistenten in opleiding). Centraal hierbij staat het werkplekleren. Daarin wordt het leren op de werkplek (stage) meer geïntegreerd met het programma op de PABO en de MBO’s. Deze stage vindt plaats op de basisschool waar studenten leren aan de hand van werkelijke problemen uit de schoolpraktijk.

Wanneer het leren op de werkplek goed vorm krijgt ontstaat er een win-win situatie. De school heeft extra handen in de klas en de student kan theorie en praktijk op een natuurlijke manier met elkaar verbinden. IRIS heeft twee coördinatoren ‘opleiden in de school’ in dienst. Zij coördineren de samenwerking en onderhouden de contacten met de PABO’s en de MBO’s.

Wat houdt de leerplichtwet in?

In de leerplichtwet is vastgelegd dat alle leerlingen die op een school staan ingeschreven (dus ook de 4-jarigen) verplicht zijn de school te bezoeken. Daarnaast is in deze wet geregeld in welke gevallen de directeur toestemming kan geven voor verlof. U kunt meer informatie vinden op de website van de gemeente Kampen.

Leerplicht

Het aanvraagformulier voor extra verlof (buiten de reguliere vakanties om) vindt u op de website van de gemeente Kampen.

Bijzonder verlof

De leerplichtambtenaar wordt ingeschakeld bij ongeoorloofd schoolverzuim of bij situaties die zouden kunnen leiden tot schoolverzuim of schooluitval. Wanneer u hierover vragen hebt, mag u altijd de leerplichtambtenaar bellen. U kunt dan het algemene nummer van de gemeente Kampen bellen (14 038) en vragen naar de leerplichtambtenaar. Meer informatie over de leerplicht vind u op onze website.

www.iriskampen.nl


Wat is de meldcode huiselijk geweld?

Vanaf januari 2013 is elke school verplicht gebruik te maken van een meldcode huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Binnen IRIS is een stappenplan gemaakt dat aangeeft hoe te handelen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. In het kort ziet dit plan er als volgt uit:

  1. in kaart brengen van signalen
  2. overleggen met deskundigen
  3. gesprek met de ouders
  4. inschatting maken van risico’s
  5. beslissing nemen over melden of hulp organiseren

Dit stappenplan helpt scholen op een goede manier om te gaan met deze problematiek. De minister wil met het verplicht stellen van de meldcode bereiken dat eerder hulp geboden wordt aan kinderen die slachtoffer zijn (of dreigen te worden) van huiselijk geweld en/of kindermishandeling.

Wat is de gedragscode van IRIS Christelijke Kindcentra?

Voor alle bij de scholen betrokkenen heeft IRIS een gedragscode geformuleerd. Respect, veiligheid en geborgenheid zijn de uitgangspunten. De gedragscode kunt u hier downloaden.

Welke verzekeringen hebben wij afgesloten en wat houden ze in?

Om bepaalde schade te kunnen vergoeden heeft IRIS de volgende verzekeringen voor de scholen afgesloten:

  • een schoolongevallenverzekering;
  • een aansprakelijkheidsverzekering;
  • een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering.

Hieronder volgt de belangrijkste informatie over deze verzekeringen.

Schoolongevallenverzekering
Voor ongevallen van leerlingen die zich tijdens schoolactiviteiten voordoen, biedt deze verzekering een dekking. Dit geldt ook voor ongevallen die zich voordoen tijdens het komen naar en gaan van school binnen één uur voor en na de schoolactiviteiten. De verzekering dekt (tot een maximumbedrag) na een ongeval het volgende:

  • kosten tandheelkundige behandeling;
  • uit te keren geldbedrag bij overlijden;
  • geneeskundige kosten;
  • uit te keren geldbedrag bij blijvende invaliditeit.

De verzekering dekt schade in verband met lichamelijk letsel die ontstaat ongeacht of hiervoor iemand aansprakelijk is. Let op! Schade aan materiële zaken zoals brillen, kleding, vervoermiddelen etc. is niet meeverzekerd.

Aansprakelijkheidsverzekering
Deze verzekering dekt de aansprakelijkheid van de school, dan wel het bestuur voor schade die wordt veroorzaakt door iemand waarvoor de school, dan wel het bestuur verantwoordelijk is. Onder schade wordt, in dit geval, verstaan:

  • lichamelijk letsel, al dan niet met dodelijke afloop;
  • beschadiging, het teniet of verloren gaan van zaken; en de daaruit voortvloeiende gevolgschade.

Let op! Ouders zijn aansprakelijk voor schade veroorzaakt door hun kinderen. U kunt hierbij denken aan een kind dat een ander kind laat struikelen of een bal die door de schoolruit wordt geschoten. Voor dit soort risico’s dient u zelf een particuliere aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten!!!

Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering
Deze verzekering biedt dekking wanneer een bestuurder door zijn “handelen” of juist “niet-handelen” schade veroorzaakt aan de vereniging.

Schademelding
Een eventuele schademelding moet zo spoedig mogelijk na de gebeurtenis schriftelijk worden gemeld bij de directeur of diens plaatsvervang(st)er. Vervolgens zal daarna zo spoedig mogelijk meer gedetailleerde informatie worden ingewonnen.Ondanks dat dit artikel met de grootste zorg is samengesteld kunnen aan de inhoud geen rechten worden ontleend.

Wat is de Wet Passend Onderwijs?

De Wet passend onderwijs gaat er vanuit dat passend onderwijs voor ieder kind bij de school begint. Dat betekent dat het bestuur moet voldoen aan zorgplicht, basisondersteuning moet kunnen bieden en een School Ondersteunings Profiel (SOP) moet opstellen. Maar wat houdt dat allemaal in?

Wat houdt Passend onderwijs in?
U heeft vast wel eens gehoord van termen zoals WSNS, intern begeleider, rugzakleerling en dergelijke meer. Ze hebben allemaal te maken met de gezamenlijke inspanning van basisscholen en speciale basisscholen om de juiste ondersteuning te bieden aan kinderen. De afgelopen jaren is er dankzij die samenwerking veel bereikt en zijn er voor heel veel kinderen nieuwe mogelijkheden gecreëerd. Extra aandacht en ondersteuning in de groep als het nodig is, maar ook juiste actie bij leerachterstanden in de vorm van extra hulpmiddelen of extra begeleiding.

Tot 1 augustus 2014 werd deze extra ondersteuning betaald vanuit de leerlinggebonden financiering, beter bekend als het rugzakje. In dit systeem was het ‘alles of niets’. Voor leerlingen met een rugzakje kregen scholen een vast bedrag, zonder dat hierbij gekeken werd naar wat er daadwerkelijk nodig is. Voor leerlingen zonder rugzakje, voor wie toch ondersteuning nodig was, kregen scholen een basisbedrag voor lichte ondersteuning. Vanaf 1 augustus 2014 is dit systeem veranderd. Er wordt voor ieder kind dat ondersteuning nodig heeft een arrangement op maat gemaakt. Daarbij wordt uitgegaan van wat het kind nodig heeft. De financiering voor de ondersteuning is binnen passend onderwijs flexibeler en breder inzetbaar.

Om de regelgeving verder te vereenvoudigen en om meer onderwijspartners te betrekken, is besloten om per 1 augustus 2014 de voormalige WSNS verbanden op te heffen en te vervangen door grotere samenwerkingsverbanden voor Passend Onderwijs. IRIS participeert in de landelijk vastgestelde regio 23.05 www.2305po.nl en valt onder de deelregio Kampen.

Basisscholen en speciale basisscholen blijven samenwerken, maar voortaan worden óók de scholen voor speciaal onderwijs aan de samenwerking toegevoegd. Wat er vooral verandert, is dat ondersteuning in het onderwijs aan leerlingen flexibeler zal worden georganiseerd én beter zal worden afgestemd op de jeugdzorg. School en ouders kijken samen naar wat het kind nodig heeft en de juiste expertise wordt snel en effectief ingezet. Dat maakt het voor scholen nog beter mogelijk om ondersteuning te bieden voor alle kinderen die dit nodig hebben.

Ouders en passend onderwijs
Het slagen van passend onderwijs is mede afhankelijk van de samenwerking tussen ouders en de school. Wij hechten grote waarde aan deze samenwerking. Samen werken we op basis van één plan. We zien ouders als “educatieve en pedagogische” partners. Samen dragen we een gezamenlijke verantwoordelijkheid ten aanzien van de opvoeding, het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Dit betekent dat we elkaar informeren over alles wat met de ontwikkeling van het kind te maken heeft, dat we samenwerken én elkaar professioneel aanspreken op onze taak. Kortom, betekenisvolle betrokkenheid en communicatie over en weer.

Zorgplicht
De school is verantwoordelijk om voor elke leerling een goede onderwijsplek te bieden. Dit heet zorgplicht. We kijken daarbij niet naar wat het kind niet kan, maar juist naar wat het kind wel kan. De kansen en mogelijkheden van het kind staan dan ook centraal. Zorgplicht wil dus niet zeggen dat scholen verplicht alle leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte moeten opvangen. Als het schoolbestuur zelf niet kan voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van een kind, dan zorgt het schoolbestuur voor een passende plek bij een van de samenwerkingspartners. Het speciaal (basis) onderwijs blijft bestaan.Voor meer informatie over de landelijke ontwikkelingen kijk op: www.passendonderwijs.nl.

Wat houdt leerplicht in?

In de leerplichtwet is vastgelegd dat alle leerlingen die op een school staan ingeschreven (dus ook de 4-jarigen) verplicht zijn de school te bezoeken. In deze wet is daarnaast geregeld in welke gevallen de directeur toestemming kan geven voor verlof. U kunt meer informatie vinden op de website van de gemeente Kampen. Het aanvraagformulier voor extra verlof (buiten de reguliere vakanties om) vindt u hier

De leerplichtambtenaar wordt ingeschakeld bij ongeoorloofd schoolverzuim of bij situaties die zouden kunnen leiden tot schoolverzuim of schooluitval. Wanneer u hierover vragen hebt, mag u altijd de leerplichtambtenaar bellen. U kunt dan het algemene nummer van de gemeente Kampen bellen (14 038) en vragen naar de leerplichtambtenaar.

Wat doen wij met betrekking tot klachten?

De Klachtenregeling
Als u klachten hebt over het onderwijs of over de gang van zaken op school, kunt u een afspraak maken met de betrokken groepsleerkracht. Mocht dit niet leiden tot de gewenste oplossing, dan kunt u zich wenden tot de directeur van de school, of diens plaatsvervanger.

Geschillencommissie
Wij wijzen u ook op de Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs. Deze instantie bundelt voor -onder andere- het protestants-christelijk onderwijs ongeveer twintig landelijke geschillen-, beroeps-, klachten- en bezwarencommissies die op grond van de wet of de cao verplicht zijn voor onderwijsinstellingen. Op hun website www.gcbo.nl kunt u terecht voor informatie over (klachten)procedures, wet- en regelgeving en jurisprudentie en vindt u daarnaast alle benodigde (contact)informatie.

Wat doen wij met betrekking tot privacy?

Verantwoordelijkheid voor uw gegevens
IRIS, stichting voor Christelijk primair onderwijs is de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens voor de IRIS scholen.

Wij respecteren uw privacy
Wij hechten veel waarde aan uw privacy. We doen er dan ook alles aan om uw persoonsgegevens zorgvuldig, veilig en vertrouwelijk te behandelen. Met het privacybeleid geven we u graag duidelijkheid over wat we met uw persoonsgegevens doen. Persoonsgegevens zijn alle gegevens, waarvan bekend is dat ze bij u horen, zoals uw naam, geboortedatum, contactgegevens, bankrekeningnummer en burgerservicenummer (BSN). Download hier het volledige privacybeleid van IRIS onderwijs.

Functionaris gegevensbescherming
Lumen Group is voor IRIS onderwijs de functionaris Gegevensbescherming (FG). Voor eventuele vragen, opmerkingen of klachten over uw privacy bij IRIS onderwijs kunt u rechtstreeks contact opnemen met de FG. Klik hier voor het contactformulier van de FG.

Vragen over privacy? Mail naar privacy@iriskampen.nl

Opvang

Waar vind ik antwoorden op mijn vragen over de opvang van mijn kind(eren)?

Op de website van IRIS Opvang vind je alle antwoorden op veelgestelde vragen over opvang bij IRIS.

Bekijk alle veelgestelde vragen

Geen antwoord
gekregen op je
vraag?